onsdag 18. februar 2009

Web 2.0 og brukermakt


Facebook er et kapittel for seg når det gjelder tvilsomme brukeravtaler. En av punktene i avtalevilkårene er at avtalen kan endres i ettertid. Horribelt i seg selv. For 14 dager siden endret de avtalen, slik at de forbeholdt seg retten til alt materiale du har lagt ut (bilder inkludert) også etter at du har meldt deg ut, og slettet din profil.   http://www.dinside.no/804825/store-protester-mot-facebook 

 I går ble det imidlertid opprettet en protestgruppe på facebook, People Against the new Terms of Service (TOS), og når den tidligere i dag hadde nådd noen og sekstitusen medlemmer ga folka i facebook opp, og trakk de nye avtalevilkårene. Selv om det kort tid etter ble annonsert i gruppa at saken er vunnet, runder medlemstallet nå straks 100 000...  Det sier noe om vilken kraft sosiale nettsamfunn har, også ovenfor eier av plattformen man tillhører. 

Det er selvsagt betenkelig at selskapet bak verdens hurtigst voksende nettsamfunn ikke er utstyrt med sosiale antenner, men det er et håp om at det er i ferd med å gå opp for dem at de ikke eier sine brukere. 

Selv om facebook i 2007 ble verdsatt til 15 milliarder dollar, er det uten brukere kun et tomt skall, og ved hjelp av facebooks egen funksjonalitet har de ingen garanti for at en større mengde brukere går lei, og koordinerer en felles migrasjon til et konkurrerende nettsamfunn, med en mer etisk brukeravtale, eller med ny og mer spennende funksjonalitet.

Web 2.o er egentlig ganske gøy....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar